Man in the middle
Bij de start van een Smart Building zie je vaak dat partijen het lastig vinden het klassieke silo-denken voor bijvoorbeeld de technische installaties los te laten. Hierdoor gaan afzonderlijke en specialistische teams aan de slag waardoor een totaalfocus op de totstandkoming van een Smart Building ontbreekt. Een Man in the middle is een onmisbare schakel om dit te voorkomen.
Een gezamenlijke visie
Alles begint bij een breed gedragen ambitie om een gebouw smart te maken. Deze ambitie wordt gekoppeld aan bijvoorbeeld duurzaamheid, verrijking, flexibiliteit en innovatie.
De juiste mindset
Het gebouw leert, stimuleert en verzamelt gegevens, deze worden gebruikt om processen te optimaliseren, fouten te verminderen en de gebruikservaring te verbeteren. Het is dan ook belangrijk te realiseren dat Smart Building een gedachtegang is, niet een product dat na implementatie meteen optimaal is.
Proof of Concept
Creëer meteen de mogelijkheid om te experimenteren met Proof of Concept zodat er inzicht ontstaat welke oplossingen goed aansluiten bij o.a. de datastrategie of de beoogde efficiëntie. Aan de hand van PoC’s wordt tevens duidelijk of het ontvangen Powerpoint verhaal van de leverancier ook daadwerkelijk zijn doel dient in de praktijk.
Essentiële data
Bepaal vooraf welke data essentieel is voor de (facilitaire-, vastgoed-, IT-) dienstverlening. De nieuwe apparaten en sensoren genereren straks veel data vanuit de gebouwgebonden en IT-systemen, waarbij die data moet leiden tot nieuwe inzichten en acties vanuit slimme analyses. In de datastrategie wordt bepaald welke informatie toegevoegde waarde gaat bieden, zodat er niet een meten om het meten situatie ontstaat.
Waardetoevoeging
Kijk naar de Smart-behoefte. Welke toepassingen zijn van toegevoegde waarde of zorgen voor meer gemak of efficiëntie? Voorkom dat er oplossingen worden geïntroduceerd waar de organisatie of gebruiker het nut niet van inziet.
Gebruikersgericht
Denk vooraf na over de wijze waarop technologie de gebruiker kan ondersteunen. In een Smart Building is de aanwezige technologie afgestemd op de medewerker of bezoeker en de activiteiten die in het gebouw plaatsvinden. Van de parkeerplaats tot de ontvangstruimte en van de werkplek tot aan een vergaderzaal denkt het gebouw met de persoon mee.
Als de ‘man in the middle’ helpen wij organisaties zowel met het invullen van de blauwdruk als met het programma van eisen.